PRO Superbikes är den mest prestigefyllda och tyngsta klassen i svenska roadracing. Dessa tävlingar körs i samband med Nordens största event, STCC- tävlingarna. 

I PRO Superbikes körs sportmotorcyklar på 1000 cm3 där tävlingsmotorcyklarna har en kraft mellan 175 och 200 hästkrafter. Toppfarten ligger på hela 300 km/h och accelerationen är på knappa 2,8 sekunder från 0 till 100. Detta är verkligen en sport som kräver förare på elitnivå.

Tävlingar

Upplägget på SM i PRO Superbikes brukar vara så att det är kval på lördag morgon och förmiddag och sedan race på lördag eftermiddag. Samma sak gäller för söndagen där det är det kval tidigt på dagen och race på eftermiddagen.

Motorsport2012 års svenska mästare i PRO Superbikes heter Lucas Ockelfelt. Lukas tog hem segern efter ett rafflande finalheat där han duellerade med elitåkarna Filip Backlund och Mårtensson. Inför denna säsong höjer Lucas ribban och hoppas på att vinna fler stora tävlingar. Vem som blir 2013 års mästare är ännu inte avgjort. Tävlingarna i PRO Superbikes är otroligt spännande att skåda och det är med mycket små marginaler den slutliga vinnaren koras. Är du intresserad av denna typ av motorsport finns det idag sajter man kan ”betta” på sporten. En av dem är Betsson som är en mycket omtalad och omtyckt bettingsajt som många besöker. Där kan du idag lägga odds på vinnaren i VM 2013 där oddsen ligger på Tom Sykes, Eugene Laverty och Sylvain Guintoli.

Motorcykeln

För att lyckas inom roadracing krävs det att man har en motorcykel i toppklass. Under tävlingarna utsätts motorcykeln för hög påfrestning så det blir en hel del mekande inför och under tävlingarna för att få ut max kapacitet och kraft. Däckbyten är under tävlingsdagarna vardagsmat, likaväl som att fjädringen behöver justeras inför varje lopp, mycket beroende på hur banan ser ut.

Mental träning

Många kända förare inom roadracing tränar inte bara fysiskt inför tävling och träningar utan det är också bra att träna upp de mentala. I denna sport krävs det, likaväl som i andra sporter, att man kan prestera på max när väl tävlingen hålls. Genom att kunna hålla ett mentalt fokus och lugn i det övriga stressade tävlingsmomentet kan man påverka resultatet i positiv bemärkning. Förarna måste hela tiden snabbt ställa om från ett lopp till ett annat, ladda om och försöka hålla ett lugn, än fast kanske motorcykeln måste skruvas i och ställas om.  Genom att använda sig av mental träning i dessa situationer kan en fokuserad förare kamma hem en medalj som inte funnits i sikte och denna stressat upp sig och tappat fokus.