Inom motorcykelsporten finns en rad diverse olika varianter på grenar med cyklar som ser ut på lite olika sätt. En gren, vilken kanske också är den populäraste formen av motorcykelsport i Sverige är motocross.

Motocross-motorcyklar är motorcyklar med tjocka och ganska smala däck. Dessutom är cyklarna utrustade med fjädring och liknande eftersom det inom sporten förekommer mycket hopp och liknande. Motocross körs på en grus- sand- och jordbana, vilken ofta är kraftigt kuperad. I tävlingssammanhang är ett lopp, eller heat, 35 minuter långt plus ytterligare 2 varv, där ett varv tar ungefär 2 minuter att köra.

motorcross

Motocross är också en av de motorsporter som ställer de allra högsta fysiska kraven på förarna, då det krävs både kondition och kanske framför allt benstyrka för att klara av ett lopp. På grund av de många hopp och gupp som förekommer står en motocross-förare upp under en stor del av loppet.
Motocross-sporten delas in i tre olika klasser beroende på hur kraftfull cykelns motor är, MX1, MX2 och MX3. Då motocross mestadels körs i europeiska länder är det i huvudsak också här som VM-serien körs. Årets VM-serie består av totalt 17 lopp, varav ett av dessa körs i Sverige, nämligen i Uddevalla i slutet av juni.

Genom åren har Sverige skördat stora framgångar i motocross-sammanhang, framför allt under 1960- och 1970-talet då en rad svenska förare tog hem VM-titlar i olika klasser. Den mest framgångsrike av dessa var Torsten Hallman som mellan åren 1962 och 1967 tog hem inte mindre än fyra världsmästerskap i den dåvarande 250-kubikklassen. Andra svenska förare värda att nämna är bland andra Håkan ”Carla” Carlqvist, Sten Lundin, Bill Nilsson och Bengt Åberg.