Man kan räkna den som det tuffaste rallyt någonsin, idag så heter den Dakarrallyt istället för Paris-Dakarrallyt. Ursprungligen så kördes sträckan från Paris till Dakar men sedan 2009 så är rallyt flyttat till Sydamerika.

Rallyt är en grym påfrestning på både förare och fordon, och fordonen varierar. Från de tuffaste motorcyklarna till lastbilar. Och det är inte alla som genomför hela rallyt då både fordon och förare bryter av någon anledning. Tuffast är det för motorcyklisterna som är indelade i tre olika tävlingsgrupper. Den första gruppen kallas för Marathon och där körs det med motorcyklar som i princip är i originalskick. Det som kan skilja är att det är monterat på större tank och betydligt bättre stötdämpare som klara påfrestningarna. Den andra gruppen är så kallade ”Super-Produktion cyklar”, dessa är verkligen omgjorda för att passa i ett ökenrally som Dakarrallyt. Den sista och tredje gruppen är endast fyrhjulingar. Enda begränsningen för motorcyklarna är att de endast få ha motor med 450 kubik.

Den som vunnit avdelningen för motorcyklar i Dakarrallyt är Fransmannen Cyril Despres, sedan 2005 har han passerat mållinjen först fem gånger av deltagarna i motorcykelklassen. Marc Coma är Spanjoren som Cyril Despres tävlar mest mot, tre gånger har Marc Coma vunnit under samma period.

De motorcyklar som har deltagit mest är BMW, Yamaha, KTM, Honda och Husaberg. Husaberg är då gamla motorcykeltillverkaren Husqvarna. Det var när Husqvarna sålde sin tillverkning till det Italienska företaget Cagiva som Husaberg Ab bildades. 1995 såldes det företaget till KTM från Österrike där också tillverkningen sker. Fortsättningsvis så utvecklas motorcyklarna i Sverige.